Mert Tokman wrote: Urunun/servisin algilanan kalitesi ve ozgunlugunu de pazarlamadan tamamen ayri tutmak hata ama neyse - ben senin ne demek istedigini anladim. Senin pazarlamadan kastin sadece tanitim, promosyon ve satis.
Peki su siklarin hangisi daha dogru:
A. FB ve GS markalarini dunya da pek taniyan yoktur dolayisi ile bunlarin arasinda oynanacak mac pek kimseyi ilgilendirmez
B. FB ve GS markalarini pekcok kisi tanir - ama aralarinda oynanacak derbiye ilgi olmaz (bunun nedenleri nedir?)
C. Dunya da Fox Soccer, Eurosport, Goal TV, ESPN Sportes gibi kanallari seyreden futbol fanatiklerinin cogu GS ve FByi yakindan tanidiklari gibi, kadrolarinda ki unlu futbolculari da bilirler - ve derbi bircogu icin cok ilgi cekici olabilir.
D. C sikki dogru oldugu gibi Al-Jazeera (Arabistan), Guanghong (Cin), Zee TV (Hindistan), NHK TV (Japonya) gibi sadece futbol gostermeyen spor agirlikli kanallarda bu maca ilgi gosterir - cunku TR futbolu Asya'da ilgi goruyor ve FB ve GS'i iyi taniyorlar.
Cok politik bulmazsan, bu siklarin hepsinde dogruluk payi var. Dunya olceginde, mesela buna kaba populasyon olarak bakarsan, Banglades, Hindistan, Amerika, Cin gibi cografyalarda, genel manada bu derbi bir deger tasimaz. Haber acisindan bile.
Ait oldugu tuketici kitlesine (dunya uzerindeki futbolseverlere) indirgersek, evet pek cok vasat futbolsever bu ikisini tanir. Ama bence belirleyici kriter olan urunun kendisi defolu oldugu icin, evet, bir haber olarak ama sadece gunu geldiginde ilgi ceker.
Futbolun gorsel olarak cok yayilmasi ve seyir maliyetinin cok dusmesi nedeniyle (bilgisayar oyunlari ve bahis siteleri de buna katki sagliyor) bu isi sevenler artik bilgiye cok kolay ulasir hale geldi. C sikkinda belirttigin bu tip kisiler icin elbette bu derbi mana tasir. D sikki icin de yine, ancak gununde deger tasir diyebilirim. Aksi halde bu kanallardan birinde kac haftadir hocasiz olan bir takimin sampiyonluga oynamasi buyuk bir haber kiymeti yaratmasi lazimdi; Ferguson'un United'dan kovuldugunu ve takimin avrajla 2. oldugu ligde en buyuk macina hocasiz ciktigini kim dusunebilir ki?
Burada su var; GS-FB derbisinin, dunyanin en iyi spor otoritelerinden, kaduk izleyicilerine kadar tasidigi deger bana gore gunu birlik bir degerdir. Hicbir kaliteli yabanci spor dergisi oturup ornegin Galatasaray'i bugune kadar inceleme altina almamistir.
Biz Turkiye'de biraz kendi kendimize propagandaya merakli oldugumuz icin bu urunun degerini olcemeyiz; bunu belki biraz uzaktan siz daha iyi secebilirsiniz. Son Chelsea - FB macinda gorduk, bu sitede bile tum Avrupa'nin Fener'i konustugunu sananlar oldu; bunlara ister iyimser de, ister zihni bulanik. Oysa en fazla Cumayi Cumartesiye baglayan gece FB'nin gorece basarisi, istatistik tarihindeki yerini aldi.Maci seyredip seyir zevki alanlar da bundan 7-8 yil one Alaves'in UEFA'yi kazandigini hatirlayacak kadar bunu hatirlayacaklar. O kadar.
Urun (FB) istikrarli olarak kalitesini gostermis bir urun degil cunku.
Basa donersek (amator bir ornekleme yapacagim) urun veya hizmetin kendisine diyelim ki 100, 1000, 10.000 veya 100.000 birimlerde deger bictik. Ilk basamaktaki 1 urunun kendisidir. Kaliteli veya orijinal degilse, diger basamaklarin degeri yoktur. Yana eklenecek sifirlar o urunun pazari, fiyati, yarattigi algi olabilir. Ve o sifirlarin nereye konulacagini bilmek zor.
Wal-Mart ornegi var mesela, sadece 1 unsurla -fiyat- basitce dunyanin en buyuk sirketi. ABD'de oldugunuz icin biz sizin gibi goremiyoruz ama soylenen, igrenc bir personel politikasi oldugu (motivasyon unsuru ?), musterisine deger vermedigi (kuyrukta surundurme, otopark hizmetini duzgun verememe) ve en onemlisi reklam yapmadigi. Tabii fiyatlari surekli kirarak promosyon yapiyor ama genel reklam mecralarini kullanmiyor bildigim kadariyla.
Nitekim konformist bazi Avrupa ulkelerinde cok tutan bir model olmadi Wal-Mart. Kaliteli bir urun/hizmet mi? Hayir. Ama o kadar orijinal ki hic kimsenin yapamadigini yaparak, isletmelerinde ampullerden tasarruf edip bunu fiyata yansiatarak en buyuk olabilmis.
Urunun taninmasi veya world-wide marka haline gelmesi halen cozulememis pek cok etkene bagli; sanirim bunun formulu zordur. Coca Cola ilk ortaya ciktiginda gaz giderici bir icecekti, belki ilac niyetine uretilmisti. Ama o kadar orijinal bir urundu ki o cirkin logosuna, urettigi turev urunlerin cok basarisiz olmasina ragmen bir ikon marka oldu.
GS-FB ikilisine donersek, varlik nedenleri fazlasiyla alt kulture donuk oldugu icin (ayri tartisma konusu elbette) kisacasi spor kulubu veya spor ekolu degil, futbol kulubu olduklari icin, tasralilara hitap eden zayif bir urun niteliginde bana gore.
10 UEFA da alsak bu degismez. Promosyon, satis ve pazarlama teknikleri de bence bu mamulleri sadece bir sure sattirir.
Tabii bir sporsever olarak bu urunu (derbi) kalitesiz gorebilirsiniz; futbolsever icin satin alinabilir; futbol fanatigi icin ise 1 yil beklenen sevgili gibi.